Tvrdé opatrenia Donalda Trumpa v oblasti imigrácie majú nečakaný dopad na trh s pivom. Podľa spoločnosti Constellation Brands, ktorá vlastní značky Corona a Modelo, spôsobujú tieto kroky pokles predaja medzi hispánskou populáciou, ktorá tvorí až polovicu ich zákazníckej základne. Obavy z deportácií a neistota na trhu práce vedú k menšiemu míňaniu peňazí na bežnú spotrebu, no aj samotní Američania pociťujú tieto faktory negatívne.
Mohlo by vás zaujímať:
- Európa sa dostáva do popredia v oblasti solárnej energie
- Jedlo z mikróbov: Budúcnosť výživy, ktorá môže zachrániť planétu
- Je AI naozaj kreatívna, alebo sa nám len páči proces tvorby?
Spoločnosť doteraz ťažila z rastúcej popularity mexických pív v USA. Značka Modelo sa v roku 2023 dokonca stala najpredávanejším pivom v krajine. Tento trend sa však náhle otočil, a to v neprospech viacerých strán. Generálny riaditeľ Bill Newlands upozornil investorov, že ich biznis čelí novým výzvam, ktoré priamo súvisia s politickými rozhodnutiami a obavami spotrebiteľov.
Problém majú aj iné firmy
Jednou z odpovedí Constellation na túto situáciu je rozšíriť marketingové kampane mimo hispánsku komunitu. Firma síce navýšila výdavky na reklamu aj napriek poklesu spotreby, no podľa Newlandsa sa im to vypláca. Analytik Robert Moskow z TD Cowen upozornil, že nákupy piva medzi hispánskymi spotrebiteľmi v roku 2025 klesli o 7 až 9 percent. Tento trend môže pretrvávať, pokiaľ sa nezmení politické a ekonomické prostredie.

Vnútorné prieskumy firmy odhalili, že dve tretiny hispánskych zákazníkov sa obávajú rastúcich cien potravín a polovica vníma negatívne Trumpove kroky v oblasti migrácie. Výsledkom je menší počet spoločenských stretnutí, kde sa tento nápoj tradične konzumuje. Pokiaľ sa nezlepší celková nálada zákazníkov, firma nedokáže odhadnúť, ako dlho bude pokles trvať, kde sa až zastaví a aký silný dopad to bude mať na jej pôsobenie.
Constellation preto znížila očakávaný rast tržieb z piva na úroveň medzi 0 až 3 percentami, oproti predchádzajúcim 7 až 9 percentám. V poslednom finančnom štvrťroku zaznamenala spoločnosť stagnáciu v čistých tržbách a 1,8-percentný pokles objemu dodávok. Okrem nižšieho dopytu je Constellation citlivá aj na dovozné clá, keďže až 85 percent jej príjmov pochádza z importovaného tovaru.
Zdroj: FoodDive