Niekedy sa používa spojenie “jeden jednoduchý trik”, čo často vyvoláva podozrenie z podvodu, ale v niektorých prípadoch sa ukáže, že má skutočne reálne výsledky. To platí aj o Paríži, ktorý výrazne zlepšil kvalitu ovzdušia a celkovú životaschopnosť v predvečer Letných olympijských hier 2024. Mesto úspešne znížilo svoju závislosť na automobiloch, čím otvorilo priestor pre alternatívne spôsoby dopravy. Správu priniesol portál Electrek.
Ako poznamenal Mike Gagliardi z NBC, Paríž sa stal vynikajúcim príkladom toho, ako by mali mestá po celom svete pristupovať k udržateľnému mestskému rozvoju. Zákaz áut v mnohých centrálnych oblastiach mesta podporil vznik peších zón, ktoré nie lenže zlepšili dostupnosť pre chodcov, ale aj oživili miestnu ekonomiku a zvýšili prepravu “pešibusom”. Niečo takéto sa už dlhé roky snažia dosiahnuť viaceré nielen európske mestá.
Nie každému sa nové nariadenia páčia
Paríž sa taktiež zameriava na zníženie používania veľkých vozidiel, trojnásobným zvýšením parkovacích poplatkov pre veľké SUV. V dôsledku toho môžu obyvatelia, ktorí si nemôžu dovoliť úplne sa vzdať auta, aspoň zvoliť menšie a efektívnejšie modely. Toto je prinajmenšom diskutabilný krok, keďže sa majiteľov SUV nikto pri kúpe nepýtal, či budú ochotní v budúcnosti platiť obrovské poplatky a nikto ich na ne nepripravoval.
Napriek niektorým komplikáciám, ako je nedávny zákaz zdieľaných elektrických kolobežiek, Paríž dosiahol významný pokrok v transformácii na prostredie vhodnejšie pre chodcov a cyklistov, čo prospieva tak obyvateľom, ako aj turistom. Od nástupu starostky Anne Hidalgo pred desiatimi rokmi zaznamenalo mesto 40% pokles znečistenia ovzdušia. Hidalgo je neúnavnou podporovateľkou iniciatív zameraných na zlepšenie dostupnosti mesta pre peších a užívateľov mikromobility. Spôsoby, ktorými to ale dokazuje sú často ale prinajmenšom kontroverzné.